Pe DN66A – De la Băile Herculane – Izvoarele Cernei – la Câmpul lui Neag – Partea a I-a

Spre Cerna-sat pe DN 66A

Spre Cerna-sat pe DN 66A

 

 

Probabil că mulți dintre voi cunosc povestea acestui drum național ce trebuia să unească Stațiunea Băile Herculane din județul Caraș-Severin de localitatea Câmpul lui Neag , din județul Hunedoara . Dacă acest drum pompos numit astăzi ”drum național” ar fi fost realizat la standardele cerute de categoria la care a fost trecut în anul 1999, s-ar fi putut parcurge zone de o frumusețe extraordinară în timp convenabil și în condiții de siguranță. Problema acestui drum parea fi aceea că străbate Parcul Național Cerna-Domogled și că se apropie de limita Parcului Național Retezat. Asemeni acestor zone sunt multe alte locuri din această țară și s-au găsit totuși soluții tehnice de realizare a drumurilor de acces și care nu distrug zona străbătută. Un astfel de drum, cu o singură bandă de circulație și cu platforme pentru staționare la întâlnirea cu autovehiculele din sensul opus este cel pe care am mers de curând în Rezervația Naturală Cheile Rudăriei, din Caraș-Severin unde am vizitat morile de apă de pe Rudărica, vechi de sute de ani. Asfaltat, marcat cu indicatoare, perfect circulabil în condițiile în care și aici există exploatare forestieră în lucru. Acest lucru bănuiesc că a fost posibil pentru că în primul rând nu s-a uitat nicio clipă că peste tot trăiesc oameni, de mulți ani și că și ei au dreptul la o viață normală, potrivită timpurilor de astăzi. Au dreptul la drumuri bune care să le asigure legătura cu țara, să le dea posibilitatea să se dezvolte, nu să rămână prizonieri în secolele trecute. Nu putem și cred că nici nu avem dreptul să oprim timpul în loc pentru niște oameni doar pentru zona în care s-au născut și continuă să trăiască sunt considerate deosebite. Este necesar să se educe turiștii, să se impună și să se aplice măsuri punitive pentru cei ce nu se conformeză, dar trebuie să continuăm să dăm posibilitatea tuturor locuitorilor din cele mai izolate sate să circule în siguranță, tot timpul anului. Drumuri bune înseamnă comerț, înseamnă acces la educație, înseamnă acces la sănătate. Toți sunt cetațeni acestei țări, plătesc taxe și deci au drepturi egale cu cei de la orașe, la dezvoltare. Drumul DN 66A străbate localitate Cerna-sat, o localitate veche în care trăiec oamenii și pentru care legăturile cu restul țării sunt dificile, pe un drum în mare parte forestier. Nici drumul spre barajul lui Iovanu betonat cândva, nu arată astăzi prea bine.
Dar să o luăm cu începutul. Decizia de a face acest traseu a fost luată după ce am cules informații din toate sursele avute la îndemână. Cam puține e drept, dar asta a fost: net, locuitorii din Băile Herculane și Cerna-sat. Am constat că traseul nu a fost făcut în totalitate de prea mulți și străbătându-l am înțeles și de ce.
Între Băile Herculane și Cerna-sat chiar dacă drumul este mai mult forestier totuși poate fi făcut destul de ușor cu o mașină obișnuită, dar trebuie să se țină cont de faptul că sunt porțiuni de drum cu denivelări mari. Noi am făcut acest drum cu un VW Touareg și astfel am putut trece prin toate gropile și șleaurile lăsate de trecerea camioanelor încărcate.
Între Cerna-sat și barajul lui Iovanu (nu m-am lămurit foarte bine dacă este Iovanu sau Ivanu) drum ce a fost cândva betonat, este destul de afectat de alunecările de teren și de trecerea timpului. Poate nu se știe că fără lucrări de întreținere, nici chiar betonul nu rezistă .
De la baraj și până la Popasul de la Izbucul Cernei sau Izvoarele Cernei cum este mai cunoscut, drumul este forestier, cu porțiuni foarte denivelate, cu bălți de aproape 50 de cm adâncime, cu zone afectate de căderile de pietre sau arbori sau de prăbușiri ale marginilor. A fost după părerea mea partea cea mai dificilă a drumului, chiar periculoasă pe alocuri căci orice întâlnire cu un alt vehicol ar fi fost greu rezolvat. Drumul este îngust permițând trecerea unui singur autovehicul, având porțiuni unde este imposibilă orice manevră de evitare. Noi am avut noroc, căci ne-am întâlmit cu o altă mașină într-un loc ce ne-a permis să dăm cu spatele pentru a-i face loc să treacă. Cu câteva sute de metri mai în spate, drumul era îngustat de o cădere de bolovani și nu am fi putut face această manevră. Tot drumul merge agățat de munte, având pe o parte peretele de piatră și de cealaltă parte se deschide hăul. De altfel suntem avertizați că traversăm o zonă de exploatare forestieră în lucru, unde poți oricând să te întâlnești cu utilaje sau să fie drumul blocat de arborii tăiați.
O astfel de întâlnire cu camioane încărcate cu bușteni, am avut-o la Popasul Izbucul Cernei. Am dat înapoi pentru a le face loc, dar fără să realizăm că ar fi trebuit să ne asigurăm că o facem în siguranță și astfel aveam să descoperim câțiva kilometrii mai departe că avem o pană urâtă.
De la Izbucul Cernei și până unde avea să înceapă asfaltul, în apropierea trecerii în județul Hunedoara drumul va alterna cu porțiuni bune (pentru un drum forestier, a nu se uita că despre un astfel de drum vorbim chiar dacă este botezat ” național”) și cu porțiuni denivelate, cu arbori căzuți, sau cu bălți.
Fiind o zonă montană cu vegetație bogată și cu pâraie bogate ce curg pe versanți, drumul este în permanență umed și relativ întunecat.
Am plecat din Băile Herculane la 10.45 de la intersecția DJ608D cu DN 67D. Îl voi considera Km 0, din acest punct urmând să marchez kilometrii parcurși de mine pe acest traseu până la punctul în care începe asfaltul în județul Hunedoara.
Trebuie să fac câteva mențiuni speciale :
Din păcate calitatea fotografiilor nu este foarte bună din cauza condițiilor. Fotografiind din mașină, în mers de cele mai multe ori când declanșam, dădeam în gropile drumului și nici lumină prea multă nu am avut sub ”poala pădurii”.
Am oprit când s-a putut să fotografiez dar, cum drumul era îngust nu riscam să rămânem prea mult pe loc și nici să cad în râpe.
DN 66A este un drum pentru mașini de teren, echipate pentru teren accidentat. Este bine ca șoferul să aibă experiență pe astfel de drumuri. Orice se poate întâmpla și trebuie să rămâi calm. Nu este suficient să ai roată de rezervă, trebuie să știi să faci pana, să nu fie prezoanele înțepenite și compresorul să funcționeze.
Nu recomand acest traseu mai ales între Izbucul (izvoarele) Cernei și limita Județului Hunedoara, la asfalt. Dacă aș fi bănuit dificultatea traseului așa cum am descoperit-o parcurgându-l, nu plecam la drum. Nu există semnal la celular pe acest traseu astfel încât dacă se întâmplă ceva nu ai cum să anunți. Va trebui să te întorci la exploatarea forestieră unde sunt muncitorii. Pe jos. Noi am făcut acest traseu sâmbata pe 13 septembrie 2014 și astfel exploatarea nu lucra. În afară de cele două camioane încărcate cu lemne nu ne-am întâlnit cu alte utilaje și nici nu am riscat să fin surprinși de buștenii tăiați porniți la vale pe munte.
Timpul este imprevizibil la munte și deși am plecat pe vreme frumoasă, putea oricând să se pornească ploaia ceea ce ar fi făcut unele sectoare de drum de netrecut chiar și pentru mașina noastră, nemai vorbind de pericolul unor căderi de bolovani sau arbori.
După cum vedeți nu am ignorat pericolul, nu am cunoscut însă tot ceea ce ar fi trebuit să știm dar, experiența la drum ne-a ajutat, mașina de asemenea și poate că am avut și noroc.
Las pozele să vorbească și astfel să vă faceți o o idee despre starea drumului național 66 A, (forestier sub acoperire, cum îi spun eu), un drum ce străbate o zonă magnifică, dar pe care deocamdată nu se poate circula în siguranță.
Am parcurs 85 km pe acest drum în 4h30min, pe timp frumos, după câteva zile în care nu plouase. Va rămâne o experiență singulară dacă acest drum nu va fi finalizat în acest deceniu. Asemeni drumului de la Măgura la Moeciu de Jos, lăsat de izbeliște de ani de zile și care străbate și el o localitate ai cărei locuitori cred că ar vrea să pășească în secolul XXI, drumul de la Băile Herculane la Câmpul lui Neag ar servi turismului românesc, ar putea da viață unor localități ce par a nu face parte din această țară, altfel nu-mi explic de ce sunt uitate de guvernanți. Oricât ar fi de frumoase pensiunile, turiștii nu pot veni pe jos și nici nu vor să-și rupă mașinile până acolo.

Iesirea din Băile Herculane KM 0 ora 10.45

Iesirea din Băile Herculane
KM 0 ora 10.45

Pe malul Cernei spre Cerna-sat

Spre Cerna-sat

Această prezentare necesită JavaScript.

Cerna-sat, județul Gorj Km 37, ora 11.30

Cerna-sat, județul Gorj
Km 37, ora 11.30

Cerna-sat

Această prezentare necesită JavaScript.

 

Ieșirea din  Cerna-sat Km 41, ora 11.45

Ieșirea din Cerna-sat
Km 41, ora 11.45

 

Drumul spre barajul lui Iovanu

Această prezentare necesită JavaScript.

Cabana dintre drumuri. spre baraj apucăm la dreapta peste pod.

Această prezentare necesită JavaScript.

Barajul lui Iovanu Km 48

Această prezentare necesită JavaScript.

Panou avertizare 41 km, drum forestier închis circulației în perioada 15.10 – 31.03.

DSCF4067

Pod peste Cerna Km 52DSCF4112

 

 

Această prezentare necesită JavaScript.

Atenționare ”Parchet în lucru” . Începe zona de exploatare forestieră. Km 62

Drum forestier dificil, pe alocuri periculos cu aglomerări de bușteni, maluri surpate .

 

DSCF4176

DSCF4194

DSCF4180 DSCF4178

Mă opresc aici la Km 65. Confluența de ape –  în  Partea a II-a a aventurii pe DN 66A

Anunțuri

15 comentarii (+add yours?)

  1. buceginatura2000
    Sep 16, 2014 @ 05:25:47

    Da, povestea acestui drum este clasica la noi 🙂 Am vrut acum 2 ani sa parcurg distanta Campul lui Neag – Baile Herculane cu bicicleta, dar m-am razgandit ca nu aveam o imagine clara despre acel drum. Acum este o buna ocazie sa vad cum arata drumul in articolul tau. Multumesc.
    Apropo de asta cred ca este mica greseala de redactare, ca asfaltul incepe in judetul Harghita. Este cu totul alt judet, cred ca Hunedoara. Imi poti sterge aceasta ultima consideratie.

    Răspunde

  2. roxdumitrache
    Sep 16, 2014 @ 06:17:07

    Mulțumesc pentru atenționare. Adevărat este vorba de Hunedoara. Am terminat destul de târziu de redactat și mi-a scăpat.

    Răspunde

    • roxdumitrache
      Sep 16, 2014 @ 06:33:01

      Drumul este dificil de parcurs. Desigur cu bicicleta dacă ai antrenament, reușești. Mai pe sus, mai pe jos, mai cu ea la spinare peste bălți, bolovani și șleauri. Sunt totuși 85 de km de drum care urcă și coboară. Totuși rămân la părerea că este un traseu ce trebuie făcut în doi. Fără semnal în caz de ceva nu ar fi bine. Locurile sunt foarte frumoase și este mare păcat că nu pot fi văzute. Voi posta astăzi și pozele cu partea a II-a a drumului, de la confluența izvoarelor până la asfalt. Oricum noi am continuat drumul prin Uricani, Lupeni,Vulcan, Aninoasa până la Petroșani și apoi pe Valea Jiului până la Târgu Jiu, Horezu, Măldărești – Cula Greceanu.
      A fost un drum epic aș spune deși cam lung pentru o zi. Am fost lacomi, dar a meritat.

      Răspunde

  3. Trackback: DN 66A – Băile Herculane – Câmpul lui Neag Partea a II-a | calatorprintaramea
  4. Alexa T
    Sep 17, 2014 @ 21:39:39

    Nu prea stiu de drumuri nationale, forestiere ori secundare… mari detalii… dar, ador sa calatoresc, mai ales cand faci prezentari atat de ample, incat mi-ar trebui o gramada de timp sa ma documentez despre ceea ce prezinti atat de detailat!! bravos si ce bafta au cei care pot folosi din observatiile tale!!

    Răspunde

  5. roxdumitrache
    Sep 18, 2014 @ 05:38:34

    Sper să le fie de folos. Drumul este dificil și nu strică niciodată să ai informații noi despre traseul pe care pornești.Mă bucur că ți-a plăcut.

    Răspunde

  6. boroanca
    Mai 13, 2015 @ 14:08:42

    Cred ca sunt alte interese in zona ….Multumesc pt. informatiile pe care nu le-am gasit pe nici o pagina oficiala …

    Răspunde

    • roxdumitrache
      Mai 14, 2015 @ 06:01:50

      Bună! Personal cred că nu se realizează că acest drum este o necesitate atât pentru oamenii care locuiesc în aceste locuri în Cerna Sat și Izvoarele Cernei dar și pentru accesul la Barajul de la Lacul lui Iovan. În caz de nevoie accesul la acest obiectiv poate da bătaie de cap. Cred că suntem singurii care am parcurs întreg traseul de la Băile Herculane la Câmpul lui Neag în ultimii ani și de aceea am relatat care sunt problemele ce pot fi întâlnite. Drumul ar putea fi realizat, că este sau nu rezervație nu are importanță. Am scris despre drumul din Rezervația mulinologică Rudăriadin Caraș-Severin, care permite atât vizitarea morilor de apă, accesul localnicilor la aceste mori funcționale de sute de ani la care ei macină și astăzi mălaiul dar și exploatarea forestieră. Civilizație nu înseamnă neapărat distrugere.
      Sper să-ți fie de folos informațiile în caz de vrei să parcurgi acest traseu. Nu este indicat în totalitate, nu prezintă siguranță și neapărat nu singur și mai ales cu dotare corespunzătoare.

      Răspunde

  7. LPG
    Iul 13, 2015 @ 19:35:29

    am parcurs acest drum in urma cu 5 ani..pe vremea cand nici macar Transalpina nu era asfaltata…..am facut Timisoara-Ranca (prin Cheile Jietului) – Campul lui Neag- Iovanu intr-o singura zi de iunie…am ajuns noaptea pe valea Cernei , dupa Cerna Sat….tot cu un Touareg nou nout…Va spun cu mana pe inima ca nu am mai trait o zi atat de fantastica….Izbucul Cernei care de fapt este o increngatura de izvoare care au temperatura identica atat vara cat si iarna, respectiv 3 grade, este o minunatie…drumul de la Campul lui Neag , dupa asfalt, se lasa doar ghicit…in unele locuri era atat de ingust incat jumatate de roata era in aer….putini stiu ca in zona exista cateva formatiuni stancoase, numite Lumanari…zona este splendida singurl regret este ca nu am avut un aparat foto, performant…insa mintea mea a inregistrat totul ….totul e atat de magic acolo….Ca si o concluzie personala, nu as afalta drumul ci as pune taxe pe el asa cum este si as avea grija de fauna si vegetatie…as pune taxa si pe aerul de acolo…si pe noroiul de pe maluri…e atat de frumos incat e pacat ….

    Răspunde

  8. roxdumitrache
    Iul 13, 2015 @ 20:33:17

    Drumul este minunat totuși, rămân la părerea mea că locuitorii din Cerna Sat și din Izvoarele Cernei, au dreptul la un drum decent. De altfel drumul până la barajul lui Iovan este obligatoriu să fie bine întreținut. Autoritățile ar trebui să găsească modalitatea prin care această zonă să fie pusă în valoare.

    Răspunde

  9. razvan stroe
    Sep 07, 2015 @ 14:07:52

    Descrierea de mai sus este obiectiva. Am parcurs acest drum, de la Herculane la Campul lui Neag, luni 31 august 2015, cu Logan 1.4 benzina. Traseul pune din plin la încercare îndemnarea şoferului. Eu am atins de 2 ori cu burta masinii de jos din vina mea, în porţiuni de dificultate medie. Primii 12 km de la asfalt la Cerna-Sat sunt criminali. Recoman parcurgerea drumului după o perioadă fără precipitaţii în zonă. Puteti culege mure de pădure şi alune câte doriţi, pe alocuri chiar din maşină. Peisajul e deosebit. Merita.

    Răspunde

  10. roxdumitrache
    Sep 07, 2015 @ 18:44:07

    Bine ai venit ! Drumul este minunat, dar din păcate este chiar periculos și cred că așa va rămâne mult timp.

    Răspunde

  11. Trackback: Continuarea povestirii…
  12. Nicolae Gherghin
    Mar 02, 2017 @ 22:01:24

    Locuiesc aproape de zona Cimpu Lui Neag , respectiv in Petrosani. Am facut acest traseu de trei ori . Prima data cu un Suzuki Samurai 4×4 , apoi cu un Volkswagen Passat 1,6 D din 1987 si anul trecut (2016 ) cu un bus Volkswagen T4 fara 4×4 . Intr-adevar este un traseu spectaculos si necesita experienta in arta conducerii. Adica nu-i pentru incepatori . Insa este practicabil inclusiv cu o Dacie 1300 . Cu motocicleta de asemenea este periculos pentru ca sint multe gropi pline cu apa, noroaie si stinci alunecoase. Am motocicleta dar am vazut cum este traseul si nu ma incumet. Exista si multi indivizi care exploateaza fraudulos padurea, caz in care aveti sansa sa gasiti cite un bustean mare pus perpendicular pe drum, intentionat ca sa nu puteti trece.
    Aveti dreptate cei care sustineti ca acest traseu este o necesitate, insa zona ar trebui in primul; rind protejata impotriva vandalizarii peisajelor , atit prin exploatarea ilegala a lemnului cit si a vinatorii (a se citi braconajului ) speciilor care inca mai traiesc aici .
    Evident si un releu de telefonie ar fi extrem de util .
    Aveti grija de voi si protejati natura !

    Răspunde

    • roxdumitrache
      Mar 04, 2017 @ 08:28:05

      Traseul este superb și drumul acesta ar trebui să fie amenajat corespunzător. Din păcate, nu se caută soluții corecte de realizare și întreținere a drumului, de supraveghere a rezervației și de impunerea unor reguli stricte menite păstrării ecosistemului, tuturor celor care doresc să le viziteze sau celor ce ar dori să se implice în amenajarea unor zone/popasuri/cabane turistice. Și astfel, cum vizitatori vor fi mereu, rămâne doar la bunul lor simț și conștiință, să nu facă rău.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: