Psi-luneli – frumuseţe

102_4525
Frumuseţea stã în ochii celui ce priveşte. Asta cred eu şi asta am susţinut mereu. Partea cu: “e frumos ce-mi place mie şi nu ce iti place tie”, cred cã este uşor discutabilã. De ce sã nu îmi placã şi mie aceleaşi lucruri care îţi plac ţie? Şi reciproca ar trebui sã fie valabilã. Şi dacã nu îmi place înseamnã automat cã nu este frumos?
Dar ce este frumosul? Chiar aşa, frumoasã este o dimineaţã cu soare. Dar la fel frumoasã este şi o dimineaţã în care ploaia îţi bate în geam, cu degete jucãuse chemându-te pe aleile parcului rãmase acum doar în stãpânirea ta!
Frumoasã este o noapte geroasã când zãpada scârţâie sub tãlpi şi cerul este spuzit de stele. Frumoasã este şi furtuna cãci are forţa pe care uneori ne-o dorim atât de mult dar de care ne temem !
Frumoasã este marea şi calmã şi înfuriatã. Frumos este copacul plin de frunze cântãtoare dar şi cel care, rãmas în picioare dupã trecerea furtunii nu mai are nicio frunzã.
Orice lucru, orice fiinţã are frumuseţea sa. Unicã, irepetabilã, atât de fragilã şi care totuşi a învins timpul ajungând pânã la noi.
Şi totuşi, frumuseţea naşte cele mai multe controverse. S-au stabilit tipare, s-au inventat canoane, s-au scris tomuri întregi despre visul perfect, trupul perfect, versul perfect, lumea perfectã, viaţa perfecta şi nesfârşite sunt valenţele vieţii ce ni le dorim a întruchipa frumuseţea perfectã.
Dar gândul meu imperfect este cã frumuseţea este cel mai fragil lucru. Atât de scurtã îi este viaţa încât o clipire de geanã ţi-a luat şansa de a o vedea.
Ai întors capul? Fluturele a zburat!
Ai ridicat mânã? Curcubeul s-a ascuns dincolo de palma ta!
Ai strigat? Ciocârlia a tãcut!
Ai plâns? Lacrima ta a înecat chipul drag la care priveai!
Ai râs? Râsul tãu a acoperit primul cuvânt spus de copilul tãu!
Inseamnã atunci cã frumuseţea nu este în ochiul privitorului ci în mintea sa? Acolo, în locul acela în care se nasc gânduri, în care decidem ce-i bun şi ce-i rãu?
Sau poate, frumuseţea stã în sufletul fiecãruia? Poate cã de acolo îşi ia fiecare lucru, fiecare fiinţã, hãinuţa sa de frumuseţe cu care apoi iese în lume. Şi atunci, cum sã facem ca fiecare dintre noi sã avem un suflet, o minte în care odatã intrat, orice gând sã se îmbrace doar în frumuseţe?
Oricum ar fi, frumuseţea este în jurul nostru. Cãut-o, primeşte-o şi dã-o mai departe! Când te gândeşti mai puţin, frumuseţea a trecut. Frumoasa mea magnolie este poate ilustrarea cea mai bunã: vineri v-am dãruit frumuseţea florilor sale imense. Astãzi de dimineaţã, florile sale cu petalele arse de frigul ultimelor zile şi zdrenţuite de vânt, sunt departe de a mai fi frumoase. Sunt triste. Frumuseţea lor s-a risipit în vânt şi ploaie. Dar frumuseţea lor va rãmâne în sufletul meu, al vostru, dar şi în sufletul celor care trecând pe drum, le-au zãrit. Nu se va şterge, va rãmâne acolo şi va înflori din nou în primãverile urmãtoare.
102_4567
Însã mult mai multe gânduri despre frumuseţe vã aşteptã la psi .
14 comentarii (+add yours?)

  1. Adriana
    Apr 07, 2014 @ 06:38:02

    Cât de adevărat! Am scris acum ceva timp „Nu-i frumos ce-i frumos, e frumos ce-mi place mie” cu privire la casa mea. De multe ori văd oameni care-mi calcă pragul şi nu sunt tocmai încântaţi ce văd. Asta pentru că vechiul nu înseamnă decât o etapă trecută, fără valoare şi, pentru el, orice lucru nou, cu sclipire e Ikea…are frumuseţea desăvârşită. Am muncit infinit mai mult să scot la lumină frumuseţea pe care eu oricum o vedeam şi asta, în condiţiile în care magazinele cu piese moderne sunt la tot pasul şi ar fi fost chiar şi mai uşor. Mintea, sufletul şi percepţiile noastre definesc „valoarea” şi definiţia fiecăruia despre frumos. Am avut surprize mari în viaţă. Magnolia ta e superbă dar ea face parte din acele frumuseţi de excepţie ce plătesc premiul efemerului. Frumos articol şi nu mă feresc a folosi această frază.

    Răspunde

    • cita
      Apr 07, 2014 @ 08:32:57

      Adriana, multi vad… putini pricep! 🙂 Si apoi nu trebuie sa ne placa toti si asta e confortabil caci ne da dreptul sa facem la fel! 🙂

      Răspunde

    • roxdumitrache
      Apr 07, 2014 @ 20:20:09

      Mulţumesc, Adriana! Frumusetea din sufletul fiecãruia este cea mai preţioasã. Uneori este atât de greu sã recunoşti cã frumuseţe înseamnã şi puterea de a învinge timpul. Şi eu sunt pasionatã de trecut şi nu odatã mi-am dorit sã fi trãit în secolul 18 sau 19. Ai dreptate când spui cã frumuseţea este efemerã cãci şi dacã strãbate timpul, admiratorii sãi mor. Cei care vin au nevoie de timp pentru a o înţelege şi a o îndrãgi. Magnolia mea este specialã. Nu am vãzut la alte plante aşa flori mari. Nu cred cã este unicã, dar sunt eu foarte mândrã de ea.

      Răspunde

  2. Sonia
    Apr 07, 2014 @ 07:18:25

    Frumuseţea este o convenţie influenţată de vremuri, cultură, educaţie, dar cel mai important de ochii celui care o priveşte.

    Răspunde

    • roxdumitrache
      Apr 07, 2014 @ 20:24:07

      Ai dreptate, Sonia! Sã vrei din tot sufletul sã gãseşti frumuseţe acolo unde priveşti, asta cred eu cã este adevãrata provocare a vieţii. Uneori însã, oricât am cãuta, nu o vom gãsi.

      Răspunde

  3. cita
    Apr 07, 2014 @ 08:31:18

    Foarte frumos ai scis! Si eu cred ca ideea de frumusete sta in mintea omului care analizeaza cu ochiul ceva ce vrea sau nu sa observe!
    O zi frumoasa pentru mine poate sa fie urata pentru altul care este suparat…

    Răspunde

    • roxdumitrache
      Apr 07, 2014 @ 20:30:58

      Fiecare vizitã a ta mã bucurã nespus! Mereu îmi spun cã a fi frumos sau a fi urât este doar o stare de suflet. Ai un gând bun în mintea şi în sufletul tãu, atunci toţi o vor vedea şi simţi. Ţi se lumineazã chipul şi glasul îţi este mai plãcut. Atunci eşti FRUMOS. Ai un gând rãu? Te trãdeazã chipul încruntat şi glasul aspru va spune tuturor ce ai în suflet. Şi atunci oricine va spune privindu-te: uite ce URÂT este!

      Răspunde

  4. psi
    Apr 07, 2014 @ 09:34:43

    🙂 sufletul tău e frumos, roxana. fără de asta, gândurile tale ar mai fi iscat atâtea întrebări?

    Răspunde

    • roxdumitrache
      Apr 07, 2014 @ 20:40:58

      Draga mea, psi dacã ai ştii cã uneori mã doare şi sufletul şi mintea de atâtea întrebãri! Aş vrea rãspunsuri la toate şi mai ales certitudini. Îmi spun uneori adresându-mã unui interlocutor imaginar:
      “- De ce nu poţi sã accepţi frumuseţea mea fãrã reproşuri şi zâmbete maliţioase?
      – De ce nu poţi primi darul meu fãrã ironii?
      – Este atât diferitã frumuseţea mea de frumuseţea ta, încât o face sã parã urâtã?”
      Dar cine sã-mi raspundã.

      Răspunde

  5. vavaly
    Apr 07, 2014 @ 09:36:55

    adevar zici. frumusetea e in lucrurile simple si efemere si e vazuta de ochii acelei clipe ce sunt pregatiti sa o vada.

    Răspunde

    • roxdumitrache
      Apr 07, 2014 @ 20:45:07

      Vavaly, îmi pare rãu uneori cã trece timpul prea repede şi nu putem sã retrãim toatã frumuseţea pe care am lãsat-o sã treacã pe lângã noi, nebãgãtã în seamã. Ştii cântecul acela: “Opriţi timpul! Clipa asta minunatã, în suflet vreau s-o pãstrez, sã iubesc şi sã visez!” Acum îl înţeleg perfect!

      Răspunde

  6. maya-maria
    Apr 07, 2014 @ 15:20:03

    Imi plac magnoliile. Aproape de mine crește una albă. În fiecare an mergeam la ea să mă-ntâlnesc cu primăvara. Anul asta nu am ajuns, dar frumusetea rândurilor tale m-a făcut să-mi promit că o voi face. E timpul sa-mi deschid ferestrele sufletului.

    Răspunde

    • roxdumitrache
      Apr 07, 2014 @ 20:49:46

      Dragã Maya, eu an de an am aşteptat sã vãd înflorind primãvara magnoliile prin cartierul meu. Cum am avut o curte a mea, dupã ce am plantat pomi şi trandafiri imediat am adus “acasã” aceastã magnolie. Are 5 ani şi am crezut cã nu o sã o vãd înflorind cãci nu i-a mers bine de la început. Acum doi ani am mutat-o la soare şi s-a fãcut o frumuseţe. Cred cã îi voi aduce o suratã alba.

      Răspunde

Lasă un răspuns

