Singurãtatea învingãtorului

vhgf
Concursul s-a încheiat, euforia victoriei a trecut, au rãmas doar gândurile care nu-mi dau pace şi întrebãrile la care încã nu am gãsit rãspuns. Cã mi-am dorit sã câştig, nu am ascuns şi nu cred sã fi fost singura. Cã m-am strãduit sã pun în cuvinte dragostea mea pentru cãrţi şi respectul pentru cuvântul scris, este evident, cum la fel de evidentã ar fi putut fi pentru cei interesaţi şi originalitatea postãrii, cãci aceasta fusese scrisã în luna noiembrie a anului trecut, aşa cum am menţionat în prezentare. Fãrã constrângerile unei teme impunse, fãrã termen limitã, doar sentimentele din inima mea şi concluziile unei vieţi peste care au trecut anii. Un cititor se întreba dacã cei care au scris pentru concurs au fost sinceri şi dacã “argumentele” alese de ei pentru a-şi susţine pasiunea pentru citit sunt reale sau doar aşa, frumos înşiruite pentru concurs. Am scris “ De ce citim?” cu cinci luni în urmã, fãrã nicio mizã, doar pentru mine şi nu era prima datã când scriam despre cãrţi şi despre lumea lumea lor fermecatã.
 
Mã întreb însã în ce mãsurã calitatea unui text scris este amplificatã sau anulatã de criticã? Reacţiile apãrute în urma afişãrii rezultatului concursului mi-a readus în memorie motivul pentru care iubesc romanul Ilenei Vulpescu “Arta conversaţiei”. Tãcerea celor pentru care nu eram un nume necunoscut, chiar dacã de puţin timp, m-a întristat şi m-a fãcut sã meditez la tema conspiraţiei tãcerii ce a intrigat-o atât de mult pe Sânziana şi la concluzia atât de înţeleaptã a mamei sale: “Majoritatea criticilor fac cronici la oameni, nu la cãrţi.”. Deci cei mai mulţi şi-au dorit sã câştige prietenii şi nu postãrile, oricare ar fi fost calitatea lor sau istoria blogurilor participante, mai veche sau mai recentã. Deci cum vã spuneam în postarea mea: în paginile cãrţilor sunt rãsunsuri la întrebãrile tale de astãzi! Le-am cãutat şi le-am gãsit!
 
“Primul loc în cazul de faţă are un text foarte bun, dar comentarii extrem de puţine, în comparaţie cu alte bloguri.” Veţi spune cã s-a menţionat cã vor conta comentariile! Cu sigurantã au contat dacã acestea au reprezentat reflexia propriei identificãrii a cititorului cu argumentele celui ce a scris. Personal nu consider cã numãrul mare de comentarii ar fi fost un indicator real al valorii, ci mesajul acestora şi sinceritatea cu care cititorul-comentator, ar fi participat la dezbaterea subiectului, argumentãnd el însuşi.
 
Orice concurs are cãştigãtori şi învinşi. Toţi au meritul de a fi fãcut eforturi, de a se fi strãduit sã atingã cerul cu mâna, de a visa la podium. Nu cred în cei pentru care doar participarea este importantã. Dacã vrei sã câştigi trebuie sã-ţi doreşti cu adevãrat acest lucru şi trebuie sã lupţi sã cãştigi, nu sã faci frumos. Dacã cãstigi sau pierzi rãmâne de vãzut, dar nimeni vreodatã nu a fost demn de laudã dacã pierzând, va spune cã cel ce a câştigat a fost mai slab decât el, fãrã sã-şi argumenteze în mod serios opinia. Cineva scria: ”Cei de pe locul intai – un articol bine argumentat, emotionant si cu o cauza nobila (ce sa mai vrei?!).”  Finã ironie, nu? Rãspund eu: poate respect? Respect pentru efortul celui care a scris din suflet? Mi-am amintit de anii de şcoalã şi de comentariile unor mame din momentul acordãrii premiilor la sfârşit de an: dacã mamã-sa este toatã ziua la şcoalã cum sã nu ia premiul I?. Mamã, sã ştii cã am luat premiul I, cum frumos spunea Sonia, sunt din nou premiantã! Cu coroniţã, pãcat cã nu poţi sã mã vezi! Dar destul cu gluma, sã trecem şi la lucruri serioase.
Mulţumesc celor care mi-au citit postarea şi care au gãsit suficiente motive sã-şi aştearnã gândurile ca semn al trecerii lor ! Mulţumesc Bianca pentru cuvintele calde atât de dragi sufletului meu, cuvinte ce m-au încurajat atât de frumos şi când blogul meu abia prinsese viaţã!
 
Mulţumesc Zânã! Încã mai cred în poveşti şi în finaluri fericite!
Mulţumesc Sonia pentru încurajarea ta venitã în primele momente de concurs şi felicitãri pentru propria-ţi reuşitã!
Felicitãri Dan pentru clasarea ta pe podium şi la cât mai multe victorii!
 
Las la urmã mulţumirile oficiale adresate librãriei online Libris.ro care a fãcut posibil acest demers publicistic, care ne-a fãcut pe noi, pasionaţii de lecturã, sã ne cercetãm sufletul şi sã încercãm sã punem în fraze frumos meşteşugite rãspunsul la întrebarea “De ce citim?”. Reuşita acestui concurs a fost tocmai aceea cã, încã o datã, lecturând postãrile celor ce s-au încumetat sã participe la concurs am dat din nou dreptate înţeleptului Miron Costin care a spus cã: „Nu este alta mai frumoasă şi mai de folos zăbavă decât cetitul cărţilor!”
Şi pentru cã îl iubesc atãt de mult pe Caragiale îl parafrazez şi spun: nu fiţi supãraţi, asta nu-i cea din urmã camerã, adicã nu-i cel din urmã concurs! Cu siguranţã vor mai fi şi poate învinşii de azi vor fi învingãtorii de mâine. Eu vã urez de pe acum succes, oricare veţi fi cei ce veţi urca pe podium şi tuturor prietenilor cãrţilor, vã doresc lecturi pe mãsurã sufletului vostru!
 
 
surasa foto
16 comentarii (+add yours?)

  1. Sonia
    Mai 10, 2013 @ 12:24:05

    Roxana, nu eşti singură, uite că eu sunt deja aici. 🙂 Şi te felicit încă o dată. Sincer şi din toată inima. Şi eu mi-am dorit să câştig un premiu, uneori recunosc că am visat chiar la cel mare. 🙂 Altfel ce sens are să participi la un concurs? Şi m-am bucurat foarte mult când am aflat că sunt pe podium. Acum aştept pachetul de la Libris, cu nerăbdare. Mi-am comandat o carte scumpă (pe care o doream de mult) şi am făcut în aşa fel să ofer şi altora din bucuria mea. Premiul ăsta mi-a adus multe satisfacţii. Traficul blogului meu a crescut, eu citesc bloguri noi şi se întâmplă să aduc de acasă cărţi pe care le împrumut colegelor de birou. Şi toate astea doar pentru că am răspuns unei provocări şi am scris într-o seară nişte rânduri pe care le-am desprins din sufletul meu.

    Răspunde

    • roxdumitrache
      Mai 10, 2013 @ 13:15:24

      Mulţumesc Sonia! Am aşteptat puţin până să scriu dar am considerat că este mai bine să spun ce am simţit . M-am bucurat foarte mult pentru reuşită şi nu ascund că nu am înţeles poziţia unora dintre cei implicaţi. Totuşi rămâne o experienţă pe care mă bucur că nu am ratat-o.

      Răspunde

  2. vavaly
    Mai 10, 2013 @ 12:26:39

    Eu te felicit din suflet pentru reusita si iti doresc sa te bucuri din plin de victorie. Daca ceea ce ai scris a fost apreciat cat sa iei premiul cel mare inseamna ca meritul este numai al tau. Desi am vrut din suflet sa scriu si eu pentru acest concurs si sa urmaresc concurentii, nu am reusit nici una nici alta sa fac. Dar ma bucur pentru cei care au reusit si au si castigat. Bravo tie! Dau fuga sa citesc si eu ce frumuseti ai scris despre carti:). Poate vin comentariile acum, dupa. Daca nu vin, nu te intrista. Bucura-te de ceea ce ai obtinut si imparte bucuria cu cei dragi tie. Ei conteaza cu adevarat.

    Răspunde

    • roxdumitrache
      Mai 10, 2013 @ 13:21:35

      Mulţumesc, Vavaly! Şi eu consider că toţi cei care s-au hotărât să scrie sunt câştigători. Încă nu am făcut lista, probabil în aceste zile o voi face şi o voi posta. Aproape că nu ştiu ce să-mi doresc mai întâi, ce cărţi să-mi aleg, atât de multe sunt posibilităţile.

      Răspunde

  3. Ionel
    Mai 10, 2013 @ 12:51:17

    Foarte bine scris !

    Răspunde

  4. Maria
    Mai 10, 2013 @ 12:51:49

    Bine punctat !

    Răspunde

  5. Petre
    Mai 10, 2013 @ 12:52:39

    Foarte bună postarea ta !

    Răspunde

  6. Alexa
    Mai 10, 2013 @ 13:22:03

    Dialog imaginativ: ” – Ce faci azi?”
    „Concurez…din plăcere…(aşa în lipsă de altă motivaţie…)”
    Despre competiţie… DEX-ul cred că are o explicaţie pertinentă „COMPETÍȚIE ~i f. 1) Luptă între două sau mai multe persoane sau state, organizații, care urmăresc același avantaj sau același rezultat; concurs; concurență; întrecere. 2) Reuniune constând din lupta pentru întâietate în una sau în mai multe probe sportive; întrecere sportivă; concurs. [Art. competiția; G.-D. competiției; Sil. -ți-e] /<fr. compétition"

    Se face undeva menţiunea privind plăcerea?

    Acum reiau, reiterez (cum se vrea) ceea ce am scris încă de pe 1 mai: “Aşa este anunţul făcut de cei care au organizat concursul cu tema: "De ce citesc"… este scris mai jos şi începe cu "Greu! Foarte greu! (…)"
    Sora mea a ieşit căştigătoarea premiului I.
    Problema e că am intrat pe pagina respectivei edituri şi unde s-a făcut anunţul respectiv şi am rămas stupefiată, pentru a nu ştiu câta oară, de reacţiile şi comentariile diverşilor indivizi cu privire la rezultatele unei jurizări.
    E tărziu în noapte, acum, îmi fac mea culpa, dar unul din scriitorii mei preferaţi, în La Medeleni nota vis a-vis de critica literară: "Diavolul e un critic literar!"
    "Pasiunea" refulată a unora în a proba de ce trebuia să căştige x şi y îmi crează o stare de scărba greu de explicat… şi de aceea mă abţin.
    Bravo celor de la editură care au punctat evident de ce au acordat premiile aşa cum au făcut-o! Dreptul de a juriza şi criteriile le aparţin… Nu văd de ce ar trebui, ulterior, să tot dea explicaţii… Sigur – mă tem că dacă zic o maximă latină "De gustibus non est disputandum" zăpăcesc şi mai mult!
    Deci:
    Felicitări celor care au participat şi citez din anunţul editurii:
    "Au fost peste 100 de participanti. Din pacate avem doar trei castigatori. Ii respectam o data in plus pe cei care inteleg ca un concurs este o competitie unde nu toata lumea e premiata, dar este important sa participi, sa ai ceva de spus si sa o faci frumos. Le multumim celor care stiu sa piarda. Este si aceasta o lectie ce se invata si de la carti."
    Iată anunţul editurii Libris:
    "Greu! Foarte greu!
    Dupa … nici nu mai stim cate zile de lecturat, am ajuns la un rezultat final!
    Incepem prin a multumi tuturor participantilor pentru timpul …alocat concursului nostru, pentru creativitatea de care au dat dovada, pentru sinceritate si pentru implicare.
    Lecturand compunerile voastre am inteles ca nu pentru toti cititul a fost dragoste la prima vedere, ba dimpotriva. Am inteles apoi ca va place sa cititi savurand un pahar de lapte cald sau o cafea sau ceai de visine; ca vedeti in carti sigurul prieten adevarat, care nu judeca, nu cearta. Ne-am speriat putin: unii dintre voi citesc pentru ca pot muri de mai multe ori.
    In general cititi pentru a evada din cotidian, pentru a evada din banala existenta, pentru a trai mai multe vieti, pentru a va imbogati vocabularul si pentru a va dezvolta imaginatia.
    Am observat, pe alocuri, ca va plac citatele, dar nu intotdeauna si ghilimelele 🙂
    Am apreciat pozitiv fluenta textului, logica argumentarii, sinceritatea, originalitatea prezentarii motivelor.
    Au fost peste 100 de participanti. Din pacate avem doar trei castigatori. Ii respectam o data in plus pe cei care inteleg ca un concurs este o competitie unde nu toata lumea e premiata, dar este important sa participi, sa ai ceva de spus si sa o faci frumos. Le multumim celor care stiu sa piarda. Este si aceasta o lectie ce se invata si de la carti.
    Felicitari castigatorilor!
    Va invitam sa le cititi postarile!
    Locul 1 Castigatorul voucherului in valoare de 900 lei este
    https://calatorprintaramea.wordpress.com/2013/04/09/eu-stiu-de-ce-citesc-dar-voi/
    Locul 2 Castigatorul voucherului in valoare de 400 lei este
    http://blogdeiarna.wordpress.com/2013/04/06/mereu-indragostita/
    Locul 3. Castigatorul voucherului in valoare de 200 lei este http://garapentrudoi.wordpress.com/2013/04/15/de-ce-citesc/

    Addenda
    Şi încă un gând: Îţi mulţumesc pentru faptul că mi-ai pus şi mie întrebarea imediat după ce ai fost înştiinţată de rezultat şi după ce am vorbit – “ce titluri aş dori să citesc” ca să le treci pe lista pe care urmai să o faci … Şi ţi-am replicat că lista îţi aparţine, iar în ceea ce mă priveşte să nu îţi faci griji – voi citi de la tine cărţile… Asta îţi doresc şi acum: să umpli lista cu tot ceea ce doreşti… ai concurat pentru tine, nu pentru mine sau y, x, z… cauzele nobile sunt ulterioare obţinerii rezultatului… eu am să mă bucur şi ca mine şi alţii, fără dubiu… pentru că printre alte preocupări ale tale, din sfera socialului, se numără şi astfel de fapte!!
    Felicitări!

    Răspunde

  7. Dan (Diana și Dan)
    Mai 10, 2013 @ 13:23:18

    Dacă ar fi să spun tot ceea ce simt acum, aș ocupa spațiu cât pentru 3 postări. Am să încerc să „mă adun” puțin, pentru a nu plictisi și a fi totodată înțeles. Ți-am dat mai sus 3 exemple ale modului care unii au ales să valorifice prezența în regulamentul concursului a importanței numărului de comentarii. Anterior anunțării rezultatelor, parcursesem o postare participantă la concurs care adunase un număr impresionant de comentarii. Am observat atunci că majoritatea acelor comentarii erau în genul celor 3 puse de mine mai sus la această postare, prin fabricarea unei adrese de e-mail. Am citit încă 25-30 de postări de pe acel blog. Anterior, o singură postare mai reușise să adune impresionantul număr de 4 (patru) comentarii. M-am întristat, dar am tăcut. Nu m-am mirat nici atunci când, după anunțarea rezultatelor, respectivul blogger de transformase în vârful de lance al celor ce protestau împotriva „nerespectării” de către juriu a proporției de 50% a comentariilor în ponderea stabilirii câștigătorilor. Așa înțeleg unii să participe, dar ce este mai rău, așa își doresc să câștige.
    În ceea ce mă privește, mă aflam la începutul unui proiect pe care îl inițiasem în scopul de a promova postări de pe bloguri ce merită a fi popularizate, „Graffiti-uri pe pereții unei gări”. Cred că am scos un micuț strigăt de bucurie observând că atât postarea de pe locul I cât și cea de pe locul II sunt din nișa blogurilor ce conțineau articole pe care alesesem să le rebloggez. Mai mult, ambele bloguri erau dintre cele cărora alesesem anterior să le dau „follow”. Am vrut atunci să îmi „strig” această bucurie, bucuria a ceea ce eu consideram triumful, victoria unui grup aparținând unei categorii de bloguri mai puțin citite prin blogosferă într-un comentariu pe pagina de Facebook „Libris”, dar iarăși am tăcut. Și asta pentru că nu mi-a luat prea mult timp să realizez că va exista cineva care să asocieze această fericită coincidență cu o jurizare părtinitoare.
    Și atunci am avut o exact aceeași stare ce pare să te fi cuprins și pe tine acum : m-am bucurat dar am făcut-o singur (excepție face desigur Diana :lol:) retrăgându-mă într-un colțișor exact așa cum face un cățeluș care primește un os. Am învățat în cele 8 luni de bloggăreală că în mediul acesta lumea se împarte strict în două : cei ce îți sunt sau îți pot fi prieteni și … restul. Prietenii tăi s-au bucurat pentru premiul pe care l-ai primit. Pentru „restul”, chiar nu are vreun sens să îți faci vreo grijă.

    Răspunde

  8. roxdumitrache
    Mai 10, 2013 @ 13:28:17

    Mulţumesc, Dan! Aşa este, prietenii s-au bucurat şi le mulţumesc.

    Răspunde

  9. Bia
    Mai 10, 2013 @ 17:38:28

    Nu, învingătorul nu e singur… nu când câștigă cărți, adică alte lumi și alte vieți 🙂
    Felicitări, am fost mai mult decât bucuroasă că ai căștigat!
    Plăcerea a fost de partea mea în toate circumstanțele :*

    Răspunde

  10. Cristina Dragoi
    Mai 11, 2013 @ 12:33:36

    Hristos a înviat!
    Singurătatea învingătorului…De cele mai multe ori, competiția – atât de prost percepută(ascuțirea părților ”tăioase”) – dezbină…Păcat!…O spun și-mi pare rău, dar învingători și novici(așa-mi place să numesc învinșii), deopotrivă, ar trebui să-și dea mâna pentru o mai bună colaborare, un parcurs, care să ”nască” idei, principii, valori și multă bunătate!
    …Învingătorul se simte din ce în ce mai singur, iar novicii caută adepții…
    …Ne mai bucurăm de ceva?! Căutăm doar conjuncturi ranchiunoase, tăceri alunecoase, indiscreții și jocuri perfide, uitând natura umană(interacțiune, zâmbet, unitate, îmbrățișări, iubire, armonie, creativitate), ceea ce ne-a dat statutul de mamifer superior – înțelepciunea și cuvântul suprem!…
    Încă o dată, felicitări! …pentru premiu, atitudine și înțelepciune, Rox!
    La fel, Rox, încă mai cred în oameni, în armonie, în puterea exemplului, a binelui și-n happy end!
    Un weekend de poveste!

    Răspunde

  11. roxdumitrache
    Mai 13, 2013 @ 13:19:59

    Adevărat a înviat! Regret că răspund atât de târziu, dar din motive tehnice momentan intru mai greu pa net. Dar se va remedia în curând. Mulţumesc pentru comentarii şi pentru prietenia arătată!

    Răspunde

  12. Cristina Dragoi
    Mai 13, 2013 @ 13:48:16

    Plăcerea mea, Rox! Cu drag!

    Răspunde

  13. Tiberiu Orasanu
    Mai 13, 2013 @ 16:08:42

    Felicitări pentru reuşită! N-am ştiut despre acest concurs şi chiar dacă aş fi ştiut, n-aş fi participat. De altfel, nu particip la nici-un concurs bloggeristic din motive multiple.

    Răspunde

Lasă un răspuns

