Despre egalitate în 12 cuvinte

Nu ştiu de ce, dar oamenilor le este foarte drag sã punã semnul de egalitate între ei. Egalitate în drepturi, iatã un deziderat ce a fost destul de mult dezbãtut şi în numele cãruia s-a pus în mişcare toatã floarea cea vestitã a omenirii. Mai putin egalitatea cu privire la cât de egali suntem în faţa obligaţiilor pe care le avem în viaţã. Aici nu prea ne batem sã fim egali, dar despre asta altãdatã.

Departe de mine dorinţa de a minimaliza importanţa unui concept pe care se sprijinã cu toatã forţa relaţiile de tot felul dintre oameni, dar nu pot sã nu remarc, cu destulã tristeţe cã, oricât de mult am vrea sã credem cã suntem egali în tot felul de privinţe, realitatea crudã ne spune cu totul altcevã: niciodatã nu am fost mai puţin egali unii cu alţi ca în aceste momente în care, cu toate descoperirile pe care oamenii le-au fãcut spre a-i apropia, totuşi ei sunt mai depãrtaţi ca niciodatã.

Toţi oamenii sunt egali, dar cum spunea George Orwell, prin al sãu celebru personaj: ”toţi oamenii sunt egali, dar unii sunt mai egali decât alţii”. Şi are dreptate! Cât de egali suntem noi când venim pe lume? Ne aduce pe lume o mamã, dar suntem toţi aşteptaţi cu dragoste şi dorinţã de a ne pune lumea la picioare? Mã îndoiesc, când mã uit în jurul meu şi vãd copii abandonaţi şi sortiţi eşecului încã din leagãn de indiferenţa şi desigur ignoranţa celor ce ar trebui sã-i aştepte cu inima plinã de dragoste. Egali vor fi doar ei, cei abandonaţi, în faţa unei societãţi care nu va ştii ce sã facã şi care totdeauna va cãuta sã ignore existenţa lor.

Din acest moment egalitatea atãt de fluturatã în discursuri se va transforma într-un obiectiv ce va trebui atins de cei a cãror datorie este se asigure cã “toţi copii au dreptul la educaţie”. Drept or avea, dar la care educaţie vor putea spera ei, cei care vãd lumina zilei între pereţii unor cociabe sau mai rãu, cei pentru care deşi au o familie decentã care-i iubeşte şi care se zbate ca lor sã nu le lipseascã nimic, totuşi neşansa vieţii lor este aceea cã în satul lor, în secolul XXI, încã nu arde nici un bec? Ce internet, ce lume deschisã, ei încã nu au în casã luminã sã poatã citi sau sã-şi facã lecţiile! Şi totuşi aceşti copii merg mai departe, unii chiar reuşesc sã se ridice şi sã uimeascã lumea, munca lor fiind un adevãrat triumf al voinţei omeneşti, dar întreb din nou: cât de egalã a fost munca lor cu cea a miilor de copii nãscuţi cu lumea la picioare?

Niciodatã nu a fost egalitate deplinã între noi şi chiar dacã lupta continuã spre împlinirea acestui deziderat şi chiar dacã de multe ori lupta pentru egalitate a pãrut mai degrabã ca plutirea unei corãbii rãtãcitã în deşertul de ape, pentru mine rãmâne o întrebare pe care mi-o pun de mult: dincolo de orice egalitate doritã între noi oamenii, cum rãmâne cu egalitatea noastrã în faţa timpului? Mereu mi-am spus cã noi oamenii suntem egali doar în faţa lui Dumnezeu şi a timpului. Cum Dumnezeu este pentru mulţi greu de înţeles, rãmâne doar timpul care trece pentru toţi la fel, sãraci şi bogaţi, învãţaţi sau analfabeţi, tineri sau bãtrâni, nimeni nu a pus… la puşculiţã mãcar o secundã, nici cel mai bogat om de pe planetã nu a putut sã-şi scoatã de la bancã nişte timp în care sã fi fost mai sãnãtos sau mai fericit, ca sã-l folosesca la nevoie. Şi totuşi, noi oamenii pãrem sã nu înţelegem cã nu trebuie sã-l irosim şi el trece şi trece şi noi rãmânem sã plângem dupã el cu aceleaşi cuvinte: dacã aş fi ştiut.., dacã mi-ar fi spus cineva… Ce ar fi de spus mai mult decât ţi se spune de copil: Nu mai pierde timpul! Şi este pãcat cã nu înţelegem cã, timpul este cel ce ne leagã pe toţi, asemeni unui curcubeu arcuit peste omenire, egal şi drept, fãrã abatere de la mersul sãu, ce începe şi se sfârşeşte pentru toţi în acelaşi moment.

Vã invit sã citiţi ce au scris cu aceleaşi 12 cuvinte, cei care cuminţi şi ascultãtori şi-au fãcut temele şi s-au anunţat la psi

22 comentarii (+add yours?)

  1. Trackback: Duzina de cuvinte – Orizont | Tiberiuorasanu's Blog
  2. dordefemeie
    Mar 08, 2013 @ 22:30:11

    Da, numai in fata timpul suntem si vom fi egali mereu. In rest… depinde de atat de multi factori nivelul de egalitate… incat e imposibil de masurat.

    Răspunde

  3. Trackback: Obiectiv | Almanahe
  4. roxdumitrache
    Mar 08, 2013 @ 22:44:48

    Timpul, cum le aseaza el pe toate la locul lor fara greseala!

    Răspunde

  5. Mariana
    Mar 09, 2013 @ 02:06:59

    Încă o duzină despre timo! Timoul liant! Îmi place ideea!

    Răspunde

  6. psi
    Mar 09, 2013 @ 06:17:19

    am putea dezvolta și mai mult ideea ta înspre egalitatea sexelor, care a fost și ea inventată ca un pretext de dezamorțire a apelor.
    nu suntem egali, desigur. și fiecare lacrimă de copil este păcatul nostru, al tuturor.

    Răspunde

  7. Trackback: Duzina de cuvinte-Inima ca două aripi… | Cățărătorii
  8. Scorpio
    Mar 09, 2013 @ 06:53:06

    Neah…egali nu suntem decat in fata mortii, in rest…fiecare cu norocul lui.

    Răspunde

  9. Mitzaa Biciclista
    Mar 09, 2013 @ 07:55:11

    Nu suntem egali. Nu putem fi. Nu avem cum.
    Chiar dacă, să zicem, toaaată lumea fără excepţie merge la şcoală şi beneficiază de aceeaşi profesori şi de acelaşi tratament, la încheierea studiilor unii vor fi mai proşti, alţii mai deştepţi. Asta e de când lumea.
    Iar drepturile egale, absolut toate, derivă din modul cum fiecare individ în parte înţelege aceste drepturi.
    Înţeleg ce vrei să spui însă părerea mea este că nu trebuie gândită egalitatea din punct de vedere mondial, cam cum faci tu aici pentru că dai o tentă comunistă conceptului-a nu se înţelege că te critic, dar comunismul este o utopie-
    În fapt, ştiu că pare demoralizator, oamenilor trebuie să li se aplice conceptul de egalitate doar din punctul de vedere al umanităţii şi atât. Este un subiect greu, dar te admir că ai curajul pentru o astfel de dezbatere

    Răspunde

  10. abisurile
    Mar 09, 2013 @ 09:04:48

    Egalitatea este o stare de spirit trecatoare.

    Răspunde

  11. Dia na
    Mar 09, 2013 @ 13:57:43

    ”toţi oamenii sunt egali, dar unii sunt mai egali decât alţii” ;))
    asa cum a spus si Scorpio, egali suntem doar in fata mortii. mai mult de atat ….nu se poate

    Răspunde

  12. Trackback: Duzina de cuvinte: obiectiv principal | Dia na's blog
  13. Trackback: Întotdeauna timpul – duzina de cuvinte | innerspacejournal
  14. Trackback: Mitologie majolique… | La Fée Blanche
  15. roxdumitrache
    Mar 09, 2013 @ 20:50:01

    Bunã seara tuturor şi scuze cã rãspund abia acum însã am fost plecatã toatã ziua.
    Conceptul de egalitate este desigur mult prea vast şi nu pot şi nici nu am vrut sa-l analizez în câteva fraze, însã oamenii par sã se agaţe prea mult de aceastã egalitate. Egalitatea sexelor, este un lucru asupra cãruia am propria mea gândire: suntem egali ca putere a minţii dar niciodatã nu mi-am dorit sã alerg cu sacul în spate ca sã dovedesc cã pot sã duc tot atâtea greutãţi precum un bãrbat. Suntem egali, da, dar eu am vrut sã ramân mereu femeie.
    Egalitatea în ceea ce priveşte drepturile civile este desigur un concept pe care nu-l voi “ataca” niciodatã cãci, fie bãrbaţi, fie femei toţi oamenii trebuie sã aibã aceleaşi drepturi în societate.
    Egalitatea nu este un concept de sorginte comunistã, este un principiu care a stat la baza societãţii încã din timpuri strãvechi, dar care a fost folosit în toate societãţile şi în toate regimurile, fiecare cum a considerat cã le serveşte mai bine intereselor lor din acele momente.
    Eu m-am gândit adesea la alt fel de egalitate, pe care nu trebuie o reclame nimeni cãci nu este forţã care sã-i punã stavilã: egalitatea în faţa timpului (cea în faţa lui Dumnezeu nici nu am îndrãznit sã o pun în discuţie). Deşi toţi avem 24 de ore la dispoziţie este evident cã nu toţi le folosim la fel nici mãcar atunci când toţi avem acelasi “start”. Nu cã aş gãndi cã ar trebui. Era doar o constatare. Probabil vârsta sau poate pentru cã mi-a rãmas în memorie titlul romanului lui Proust “In cãutarea timpului pierdut”, iar eu încerc sã vãd dacã şi ce sau cât am pierdut.
    In faţa morţii da, suntem egali cã o primim la un moment dat toţi, dar şi aici unii vor fi mai egali decât alţii, unii vor fi singuri, alţii vor fi împãcaţi, alţii vor cere încã câteva clipe iar alţii se vor ruga sã nu mai întârzie.

    Răspunde

  16. Carmen Pricop
    Mar 09, 2013 @ 22:24:53

    Mă gândeam că ceea ce susţii, egalitatea de şanse, e un concept corect. Ar trebui ca societatea să poată oferi aceleaşi oportunităţi fiecărui individ. Mai departe: genetică, biologie, tradiţie, cultură… ele ar face diferenţa. Într-o lume ideală…

    Răspunde

  17. roxdumitrache
    Mar 09, 2013 @ 22:58:25

    Desigur, suntem şi rãmânem diferiţi orice am face. Intr-o lume idealã am avea şi drepturi de tot felul, egale pentru toţi. Eu mã gândeam acum doar la timp, la cât de egal trece el pentru toţi.

    Răspunde

  18. almanahe
    Mar 10, 2013 @ 00:09:33

    „Pielea” în care trăim e cea care ne obligă la concepte despre adevăr, dreptate, egalitate etc, într-o formă de moment, trebuincioasă. Fiecare aducere pe lume are harta sa, timpul său, care nu e egal, în niciun caz, mai ales trecerea lui. Fiindcă trecerea timpului implică o acţiune, două, şapte, nouă ş.a.m.d., iar acţiunile noastre sunt diferite, chiar dacă servind aceluiaşi concept, aceleiaşi cauze. Şi chiar de acţiunile noastre ar fi aceleaşi(ceea ce ne-ar face maşini, nicidecum oameni), efectul producerii lor e şi el diferit, fiindcă ţine de rezonanţa acţiunii în ceilalţi. Habar n-am dacă e bine sau rău că nu suntem egali, dar cu siguranţă că ne formăm ca oameni dezbătând subiecte ca acesta, sau despre libertate, dragoste, fericire etc. 🙂

    Răspunde

  19. Trackback: Mărturisire « Dictatura justitiei
  20. dictaturajustitiei
    Mar 10, 2013 @ 08:56:20

    Draga mea, ai atins un subiect foarte delicat.
    A scris magistral Grigore Alexandrescu cum este cu egalitatea.

    „ Cîinele și cățelul

    Cît îmi sînt de urîte unele dobitoace,
    Cum lupii, urșii, leii și alte cîteva,
    Care cred despre sine că prețuiesc ceva!
    De se trag din neam mare,
    Asta e o-ntîmplare:
    Și eu poate sînt nobil, dar s-o arăt nu-mi place.
    Oamenii spun adesea că-n țări civilizate
    Este egalitate.
    Toate iau o schimbare și lumea se cioplește,
    Numai pe noi mîndria nu ne mai părăsește.
    Cît pentru mine unul, fieștecine știe
    C-o am de bucurie
    Cînd toată lighioana, măcar și cea mai proastă,
    Cîine sadea îmi zice, iar nu domnia-voastră.“
    Așa vorbea deunăzi cu un bou oarecare
    Samson, dulău de curte, ce lătra foarte tare.
    Cățelu Samurache, ce ședea la o parte
    Ca simplu privitor,
    Auzind vorba lor,
    Și că nu au mîndrie, nici capriții deșarte,
    S-apropie îndată
    Să-și arate iubirea ce are pentru ei:
    „Gîndirea voastră — zise — îmi pare minunată.
    Și simtimentul vostru îl cinstesc, frații mei.“
    — „Noi, frații tăi? răspunse Samson, plin de mînie.
    Noi, frații tăi, potaie!
    O să-ți dăm o bătaie
    Care s-o pomenești.
    Cunoști tu cine sîntem, și ți se cade ție,
    Lichea nerușinată, asfel să ne vorbești?“
    — „Dar ziceați…“ — Și ce-ți pasă ție? Te-ntreb eu ce ziceam?
    Adevărat vorbeam,
    Că nu iubesc mîndria și că uresc pe lei,
    Că voi egalitate, dar nu pentru căței.”

    Acestea între noi adesea o vedem,
    Și numai cu cei mari egalitate vrem. ”

    (Ed. 1842)
    Am copiat-o de la http://ro.wikisource.org/wiki/C%C3%AEinele_%C8%99i_c%C4%83%C8%9Belul și cu această ocazie am aflat că autorul a murit sărac.
    http://ro.wikipedia.org/wiki/Grigore_Alexandrescu

    Răspunde

  21. SimonaR
    Mar 10, 2013 @ 16:35:15

    😀 adevarat.. unii sunt mai egali decat altii.

    Răspunde

  22. Trackback: Duzina de cuvinte… Timpul meu | Dor De Dragoste

Lasă un răspuns

